Túl vagyunk, ha ugyan túl vagyunk, a parlamenti
választásokon, választott az ország, és októberben majd
újra szavaz, addig szuszoghatunk egy kicsit. Viszont lesz
hamarosan még egy választás, ami elég keveseket érint, és
még kevesebbeket érdekel, ezért a jelen morfondírozást
legszívesebben pici betűkkel szedetném, és már idejében
felszólítom a kedves olvasót, hogy lapozza át, hacsak nem
épp egy kis belterjességre vágyik.
A Magyar Tudományos Akadémia május elején meg
fogja választani új elnökét.
Ez nem ilyen egyszerű. A Magyar Tudományos Akadémia
köztestület, amelynek sok ezer tagja van, ám az elnököt nem
ezek a tagok választják, hanem az akadémikusok (no, ez majd
külön magyarázatra szorul, hogy az kicsoda), akik elég
kevesen vannak, olyan százas nagyságrend lehet, és a
köztestület választott képviselői, akiket valamenynyi
köztestületi tag olyan félig-meddig titkosan (szétküldött
levél útján) tavaly megválasztott.
Az Akadémia azonban nemcsak köztestület, amelyben tag lehet
bárki, aki a megfelelő tudományos fokozattal rendelkezik
(kandidátus vagy PhD); Akadémiának nevezik azt a szűkebb
grémiumot is, amelyik a döntéseket valójában meghozza (ide
tartoznak az akadémikusok és az Akadémia apparátusa:
mindenféle osztályok, titkárságok, elnökség, ilyesmi), és
ebben egyáltalán nincsen benne a köztestületi tagság
(legföljebb választott képviselői révén, akik a
közgyűléseken részt vesznek - viszont a döntések jó része
nem a közgyűlésen történik); valamint ugyancsak
Akadémiának nevezzük azt a kutatóintézeti hálózatot is,
amelyben sok-sok ezer ember dolgozik (kutatóként,
asszisztensként, könyvtárosként, adminisztrátorként), s ők
viszont nem szükségképpen mind köztestületi tagok, sőt.
Másfelől persze az Akadémia köztestületi tagja lehet az is,
aki soha nem dolgozott az Akadémia egyik kutatóintézetében
sem. Tovább is van, mondjam még?
Mondom. Először: az akadémikusi cím tudományos
teljesítmény elismerése, és akadémikussá maguk az
akadémikusok nevezik ki azt az akadémiai doktori címmel
rendelkező tudóst, akit erre méltónak ítélnek; másodszor:
aki akadémikussá válik, dönthet az Akadémia dolgaiban (a
legkülönfélébb pénzügyi és szervezeti kérdésekben,
amelyek többnyire a kutatóintézeteket és magukat az
akadémikusokat érintik), tehát akadémikusnak lenni egyúttal
hatalmat is jelent ("A köztestület nem akadémikus tagjai
jogaikat (...) képviselet útján gyakorolják" - írja az
akadémiai törvény. Amiből az következik, hogy az akadémikus
tagok nem képviselet útján gyakorolják jogaikat, vagyis az
akadémikusok automatikusan beleszólhatnak az Akadémia
irányításába, a tudományos rang közvetlenül az
irányítást is garantálhatja); és harmadszor: az
akadémikusoknak életük végéig havonta komolyabb juttatás is
jár anélkül, hogy ezért bármit nyújtaniuk kellene, akár
örök időkre abba is hagyhatják a kutatást, tehát
akadémikusnak lenni elég sok pénzt jelent. Pénzt jelent abban
az értelemben is, hogy a tudósok az Akadémia pénze
(közpénzek) felett rendelkeznek, és az összeférhetetlenség
eszméjének nagyobb dicsőségére tudóstársaiknak (és/vagy
maguknak) osztják ki. Az Akadémia továbbá a tudósok nagy
családjának ideológiáját közvetíti a tudomány minden
rendű és rangú művelője felé, ami a gyakorlatban azt (is)
jelenti, hogy a személyekről, szerkezetről, célokról
elhangzó kritikus szavakra csak annyi reakció szokott érkezni,
hogy felsőbb körökből fájdalmas sziszegés hallatszik: már
megint támadják (kívülről) vagy elárulják (belülről) az
Akadémiát, fogjunk össze, védjük meg magunkat. Az Akadémia
ráadásul afféle tudományos csúcsszerv is: azt, hogy ki lehet
egyetemi tanár a tréfásan autonómnak nevezett egyetemeken, a
Magyar Akkreditációs Bizottság akadémiai doktori címhez
köti.
Ez a rendszer két feltételezésre épül: hogy aki
jó tudós, azt mindenki más is annak tekinti (és csakis a
valóban jókat tekinti annak), ezért az akadémikussá válás
megbízható, csalhatatlan mérce; valamint hogy aki jó tudós,
az vezetőnek is alkalmas, az dönthet az Akadémia pénzei,
tervei, felépítése stb. felől. (Ez utóbbi feltevés
irányítja egyébként az elnök megválasztását is: mintha
szükségképpen annak kellene irányítania egy jelentős
pénzek fölött diszponáló, nagy szervezet működését, aki
tudományágának művelésében kitüntette magát.) Elég
evidens, hogy egyik feltevés sem magától értetődő és
legalábbis megkérdőjelezhető.
Senki nem fog rákérdezni. Akik ezt hatékonyan
megtehetnék, azok az akadémikusok. Ki mással állna szóba a
döntéshozó (a parlament, amely az akadémiai törvényt is
megalkotta), mint velük?
Minden faluban van egy nyugdíjas tanító bácsi, aki
varázsvesszővel kísérletezik, és a tömegvonzás egészen
új megközelítését meséli a kocsmában; vagy idős
állatorvos, aki végleges megoldást talált a magyar és a
baszk nyelv titkos összefüggéseire, és már vett is egy
páncélszekrényt, amelyben készülő etimológiai
szótárának kéziratát tartja; vagy bogaras agronómus, aki
Magyarország első és második világháborús részvételére
vonatkozóan dolgoz ki gyökeresen új koncepciót. Nos, ezt a
lélektanilag nagyon is érthető, ám tudományosan eléggé
kétséges szellemi állapotot nevezte az Akadémia most
leköszönő elnöke szintetizáló jellegű munkásságnak -
amikor az ember nem azzal foglalkozik, amihez ért, hanem ami
"érett" korában egyszerre érdekelni kezdi, s amiről
úgy véli, kellő intelligenciával és szorgalommal könnyedén
elsajátítható.
Ne legyünk igazságtalanok: vannak bölcs emberek,
akik szinte bármiről beszélnek, az megfontolandó,
továbbgondolandó, megvitatandó. De nem minden bölcs ember
(és nem minden akadémikus) ilyen. Erre maga a leköszönő
elnök mutatott példát, aki a vízügytől az agráriumig
mindenről akadémikusi-elnöki legmagasabb véleményét
nyilvánította ki, éspedig legalább egy esetben, a nyelv
ügyében, tudományosan aligha minősíthető
"tézisei" egyenesen vezettek a tudomány és a
politika legrosszabb fajta összekeveréséhez, a
nyelvtörvényhez, amely kellőképpen bekente kedvenc
Akadémiánkat a populista politika rossz szagú,
csúszós-ragacsos, khm, anyagával.
De ne bántsuk a személyeket. A leköszönőt már
egyébként sem érdemes. És tudományos szempontból a
választhatókkal sincs semmi baj: mindketten - Vizi E.
Szilveszter és Hámori József - szakmájuk kiválóságai,
komoly életmű áll mögöttük, külföldön is hírnevesek,
nagy tekintélyű, iskolateremtő tudósok. Nem is hiszem, hogy
olyan fontos volna, melyikük lesz az elnök; nem személyi
kérdésekről van szó.
Igaz ugyan, hogy némely tudományon kívüli
kérdések azért feltehetőek volnának nekik, olyanok,
amilyeneket senki nem fog a választás fennkölt pillanataiban
nekik szegezni: hogy mi köze van egyiküknek egy bizonyos nem
létező, ám busás állami támogatásban részesülő és
komoly ingatlanvagyonnal rendelkező televízióhoz, s hogy ennek
révén miféle kapcsolatot ápol azzal a magyar-német
médiacézárral, akire a legfinomabb megfogalmazás az, hogy nem
a tudomány embere; hogy ő volt az egyik, aki
"szintetizálónak" érezte magát, amikor simán
belement, hogy ő legyen az életminőséggel, valamint a
gyógyszerellátással foglalkozó (továbbá, hogy ne maradjon
munka nélkül szegény, a tudományos és műszaki haladás
eredményeinek árfelhajtó hatását vizsgáló)
stratégiai-program-kutató-csoport irányítója (a
továbbiakban: "pogi-ropi-fanta" csoportok, az
Akadémia nagy pénzújraosztó akciója); hogy
összeegyeztethetőnek tartja-e pozícióját azzal, hogy a
Széchenyi-tervnek becézett költségvetési pénzből hatalmas
összeget ítél meg kutatásaira a persze teljesen független
zsűri. (Az Akadémia olyan testület, ahol semmiféle szabály
nincs az összeférhetetlenségre. Mindennapi gyakorlat, hogy a
pénzek elosztásánál, utazások odaítélésénél,
támogatások és kedvezmények elbírálásánál olyanok
nyüzsögnek, akik maguk is érintettek.) Másikuk évekkel
ezelőtt szentül megígérte a legjelentősebb külhoni
tudományos szaklap hasábjain, hogy az Országos Tudományos
Kutatási Alap (OTKA) az összeférhetetlenség kiküszöbölése
végett külföldi szakembereket fog bevonni az értékelésbe -
ez azóta sem történt meg; ő volt az, aki miniszter korában
jócskán kitömte a minimum szélsőjobbosnak nevezhető
Demokratát, és áthelyeztette a Nemzeti Színházat. Nyilván
mindketten szó nélkül fogják vállalni a Szent Korona
Testületi tagságot, a magyar tudományosság nagy szégyenére.
Szóval mindezt ne firtassuk, ahogyan nyilván senki nem is fogja
firtatni.
Ne feszegessük, hogy az akadémiai törvény magát
az elnökválasztást is eléggé furán szabályozza. A
törvény 15. § (1) alapján "Az Akadémia elnökét a
hazai akadémikusok közül - a hazai akadémikusok javaslata
alapján - legfeljebb öt évre a közgyűlés választja;
tisztségében a köztársaság elnöke megerősíti."
Vagyis nem a köztestület javasol, hanem az akadémikusok; nem a
választottak, hanem a kiválasztottak. Megszavazni aztán már
joga van a köztestületi képviselőknek is. Ha ez volna az a
cél, amit a törvény preambuluma említ, hogy "a magyar
tudományosság nagy múltú nemzeti intézményének működési
és tevékenységi szabadsága - a tudományt művelő és
képviselő más intézmények autonómiáját nem csorbítva -
önkormányzati jogainak törvényi megerősítésével
kiszélesedjék, belső életének demokratizmusa
erősödjék", akkor ez igen sajátos szabadság és
"demokratizmus".
Hagyjuk most azt is, hogy az Akadémia elnökét a
törvény értelmében "a miniszteri illetménnyel azonos
mértékű illetmény" illeti meg, s hogy egyáltalán
törvény szabályozza ezt az illetményt - holott ez a kérdés
a köztestület belső ügye kellene, hogy legyen, határozhatna
erről a közgyűlés, vagy intézkedhetne erről az
alapszabályban. Az sem most fog eldőlni, hogy az elnök
jogállására vajon miért a köztisztviselői törvény
érvényes, mintha csak kormányalkalmazott volna, holott elvileg
független köztestület élén áll. Ráadásul ugyancsak a
törvény rögzíti - ismét: a közgyűlés vagy az alapszabály
helyett - , hogy "A főtitkárt a közigazgatási
államtitkárral, a főtitkárhelyettest pedig a helyettes
államtitkárral azonos mértékű illetmény és fizetett
szabadság illeti meg".
Azon sem érdemes gondolkodni, hogy melyik jelölt
milyen programmal áll elő. Amikor ezt írom, ennek se híre, se
hamva, és ha talán nyilatkozgatnak is valamit, azon úgysem
ismeri ki magát senki, és a választókat nem ez fogja
érdekelni, hanem mindenféle folyosói értesülések,
elsuttogott ígéretek, hátba veregetésbe burkolt fenyegetések
irányítják majd őket a döntésben. Tehát - ismét - a
választásnak túl sok tétje nincs, mindkét jelöltnek megvan
a maga informális tábora és szűkölő ellenzéke.
Ne beszéljünk tehát a személyekről - a választásoknak
mégis hatalmas tétje van. Illetve: nyilvánvaló, hogy ez a
tét ismét nem kerül elő, elsüllyed újabb hosszú évekre -
csak éppen lehetne tétje, ha valakinek érdeke volna (és
hatalmában is állna), hogy megmutassa ezt a tétet. Az egész
Akadémia problémája az, hogy mindazoknak, akik döntési
pozícióban vannak, elemi (anyagi, hatalmi és tudományos)
érdekük a status quo fenntartása, a problémák (legalábbis a
legtöbb probléma) szőnyeg alá söprése. Simán (vagy
kevésbé simán, mindegy) meg fogják választani az új
elnököt, aztán többé-kevésbé marad a "folytonosság,
állandóság, kiszámíthatóság, megbízhatóság",
ahogyan ilyenkor szépen és biztatóan meg szokás fogalmazni -
vagyis a langyos mocsár.
A pogi-ropi-fanta csoportok 1997-ben alakultak,
azért, hogy az Akadémia a költségvetésből minél nagyobb
pénzt tudjon kipumpolni. Mire? Részint persze saját
fenntartására, kutatásainak további finanszírozására, de
részint csak azért, hogy fontosságát,
megkerülhetetlenségét és állandóságát a politikai
vezetés előtt bizonygassa. Azt mindenki, aki valamenynyire is
konyít a tudományhoz, sejtette, tudta, hogy nem a pogi, ropi
és fanta társaságában eltöltött kétnapos konferenciák
viszik előre a tudományt, hogy nem attól várhatók új
eredmények, hogy mindenki elgondolkodik a jó tágra szabott és
általános témán, aztán ír 12 flekket, amiből később
reprezentatív kiadvány készül. Már a "nemzeti
stratégiai programbizottságok" felállításakor
nyilvánvaló volt, hogy a megfogalmazott kérdések sem
tudományos problémák, legföljebb (jó esetben)
tudományirányítási - menedzselési -, politikai jellegűek.
Olyannyira, hogy volt olyan bizottság, amely az arcátlanság
teljes nyíltságával a külföldi magyar tudósok
ösztöndíját jelölte meg kutatási (!) témaként, s mivel
anyagiakról van szó, egy jeles atomfizikus lett az elnöke.
(Mindezt megírtam 1997 végén a Narancsban.)
Pénzre persze nagy szüksége van az Akadémiának,
ezért megy bele ilyen megalázó, sunyi, kínos alkukba. A
nagylelkű gróf ajándéka természetesen máig nem tartott ki.
Az Akadémiának (bármit értsünk is ezen) van némi vagyona,
de nem abból él, hanem évente kap apanázst a
költségvetésből, az adófizetők pénzéből. És ez nagyon
rendben is van így: a tudományos kutatást az államnak
kutyakötelessége támogatni, bár még jobb lenne, ha létezne
a nyugati megoldásokhoz hasonló elosztórendszer, amely nincs
kiszolgáltatva sem a tudományos klikkeknek, sem a mindenkori
kormánynak. A baj az, hogy az akadémiai törvény sok
mindenről szól (sok hülyeségről is), sok mindent szabályoz
(azt is, amit nem törvényben kellene szabályozni), de arra
semmi garancia vagy automatizmus nincs, hogy a mindenkori
költségvetésnek mennyit kellene a tudományra szánnia. Ennek
kiharcolása a mindenkori parlament és elnök alkujának lesz az
eredménye. Így hiába minden jó szándék, függetlenségi
nyilatkozat, alkalmanként "merész" morgolódás - az
Akadémia tisztségviselőinek szorosan a hatalom (politika)
alfele körül kell sürgölődniük, gesztusokat kell tenniük,
propagandisztikus akciókban kell részt venniük, évente,
havonta, naponta kell nélkülözhetetlenségüket és
lojalitásukat bizonygatniuk. A pogi-ropi-fanta csoportok ennek
csak nagyon feltűnő és különösen ellenszenves
megnyilvánulásai voltak, de kicsiben naponta ez zajlik.
Az Akadémia vezetői és apparátusa jól megvannak így. A
hatalom, a tudomány és a pénz egészségtelen
összefonódását ők személyes sikerek forrásaként élik
meg, egzisztenciális fenyegetettségük nincs (szemben a
kutatókkal), nem érdekük sem akadémiai törvényt, sem a
döntéshozatali mechanizmusokat, sem az államhoz fűződő
viszonyt bolygatni. Napi kétségbeesett küzdelmeiket (amelyek
az akadémikusok esetében nyilvánvalóan a tudományos
teljesítmény rovására mennek) a befolyásos
(tudomány)politikus, a kegyes pénzosztogató, a mindenhez
értő nagy tudós kellemetes szerepei egyensúlyozzák ki és
hálálják meg.
Jól megvan ezzel a hatalom is, a parlament is. A
hatalom kéjjel tűri, sőt elvárja, hogy a magyar tudomány
(amelyre néha oly jó büszkének lenni) a megfelelő helyeken
nyalogassa, ezért kénye-kedve szerint jutalmazza is. A
parlament nem mer az Akadémiához nyúlni, mert azonnal
felhangzana a sikoltozás, hogy a politika beleszól az amúgy
hihetetlenül független tudományos szféra belügyeibe. És
mint írtam, a politika egyébként is csak a felső vezetőkkel
áll szóba, akik viszont... Stb.
Vesztenivalójuk a kutatóintézetekben dolgozó
tudósoknak van (tehát azoknak a köztestületi tagoknak, akik
történetesen egyúttal az Akadémia alkalmazottai is) - a
többi köztestületi tagot legföljebb nagyon áttételesen
érinti az Akadémia működése. Ők pedig igen kevesen vannak,
alulfizetettek és függő helyzetűek, tudományterületüktől
függően reménykednek egyik vagy másik elnökben,
elnökhelyettesben, főtitkárban, meg más dolguk is van, ezért
nem várható tőlük nem hogy ellenállás, de még hangosabb
szó sem. Ez teljesen érthető.
Szóval, választások lesznek, mindegy.
(A szerző akadémiai dolgozó [is], köztestületi tag)